• بازدید : 1723

  • پ

  • شناسه خبر : 6361

بهار ۹۹۰ میلیاردی سیتا، پیشکش صاحبان سهام

در بررسی عملکرد سه ماهه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین مشخص شد

بهار ۹۹۰ میلیاردی سیتا، پیشکش صاحبان سهام

رضا جمارانیان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، به بررسی دستاوردهای کلیدی شرکت متبوع خود پرداخت و درباره وضعیت سود خالص شرکت توضیح داد: سیاست های زیادی در دستور کار قرارگرفت که در نتیجه اجرای آن ها  هلدینگ سیمانی شستا موفق شد در سه ماهه نخست سال جاری رشد ۱۰۴ درصدی در شاخص سود خالص را تجربه کند. سیتا در سه ماهه نخست امسال موفق به کسب ۹۹۰ میلیارد تومان سود خالص شد که این رقم معادل ۴۰ درصد کل سود خالص سال گذشته است.

تعدیل قیمت سیمان با عرضه در بورس کالا

وی همچنین به عرضه سیمان در بورس در کالا پرداخت و توضیح داد: سیتا با هدف شفافیت مالی و متعادل سازی قیمت سیمان از تاریخ ۹ خرداد سال جاری تمام محصولات سیمانی شرکت های تابعه را از طریق بورس کالا به فروش رساند و فروش خارج از بورس کالا را با رعایت قوانین و صیانت از حقوق صاحبان سهام متوقف کرد. با توجه به زمان عرضه سیمان در بورس کالا رقابت برای خرید سیمان از طریق بورس کالا تاثیر چندانی بر سود خالص سه ماهه نخست امسال نداشته است.

مدیرعامل سیتا درباره تاثیر بورس کالا بر کاهش چشم گیر قیمت سیمان در بازار مصرف افزود: زمستان سال گذشته قیمت مصوب سیمان به ازای پاکت ۵۰ کیلوگرمی ۱۶ هزار تومان بود و کارخانه ها سیمان به همین قیمت می فروختند. این درحالی بود که همان زمان پاکت ۵۰ کیلوگرمی در بازار حدود ۶۰ هزار تومان به مصرف کننده می رسید. با افزایش قیمت مصوب سیمان که آن زمان هنوز دستوری بود، قیمت به ۲۲ هزار تومان رسید و با ورود به بورس قیمت در تاریخ ۱۴ تیرماه سال جاری حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان معاملات انجام می شد.

جمارانیان تصریح کرد: مصرف کننده ای که پاکت سیمان را زمستان سال گذشته ۶۰ هزار تومان در بازار می خرید در بورس کالا که امکان خرید ۱۰ تنی فراهم است می توانست ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بخرد. این سیاست منجر به کاهش قیمت سیمان در بورس کالا برای مصرف شد.

سوددهی سیمان تامین بدون احتساب افزایش قیمت دلار

مدیرعامل سیتا همچنین با اشاره به این که میزان صادرات در مدت یادشده کاهشی بوده است، توضیح داد: سیتا با هدف عرضه بیشتر سیمان به داخل کشور و تنظیم بازار داخلی میزان صادرات را در این مدت را کاهش داد و برنامه ریزی ها با احتساب متعادل شدن قیمت سیمان برای ماه های آتی ادامه دارد و به طور قطع شاهد افزایش میزان صادرات خواهیم بود. در این زمینه همچنین شاهد رشد سود خالص به دلیل سیاست های مطرح شده و عدم تاثیر افزایش قیمت دلار بر سوددهی شرکت هستیم.

به گفته جمارانیان مباحث فنی در کارخانه های سیمانی شستا به طور جدی پیگیری می شد و پس از روی کار آمدن تیم جدید، پیگیری مباحث فنی نیز به خوبی ادامه یافت. در این راستا تیم فنی شامل بهترین کارشناسان و فعالان فنی در گروه تشکیل و به طور منظم از کارخانه ها با اولویت قراردادن کارخانه هایی که با چالش های بیشتر روبرو هستند، بازدید می شود. در این راستا تنها در یک شرکت که ظرفیت تولید روزانه ۴ هزار تن کلینکر داشت اما به تولید بیش از ۳۲۰۰ تن کلینکر نمی رسید امروز شاهد تولید ۴ هزار تن کلینکر هستیم و اقدامات این چنینی در حال اجرا قراردارد.

اصلاح ساختار فنی با برنامه ریزی های دقیق

وی در ادامه به دستاوردهای فنی گروه پرداخت و در این زمینه توضیح داد: در شرکت های تابعه بر اساس برنامه ریزی های فنی تلاش کردیم میزان کلیکنر فاکتور را کاهش دهیم. برای انجام این سیاست چند هدف به طور موازی در نظر گرفته شد که خوشبختانه پیشرفت بسیار مناسبی حاصل شده است. پیش از این سیمان متشکل از ۹۶ درصد کلینکر و ۴ درصد گچ و افزودنی های دیگر بود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اکنون متوسط گروه شامل ۹۱ درصد کلینکر و ۹ درصد گچ، آهک، پوزولان و سرباره فولاد می شود. همچنین تا پایان سال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده متوسط گروه به ۸۹ درصد کلینکر و ۱۱ درصد افزودنی می رسد.

مدیرعامل سیتا با تاکید بر این که کاهش کلینکر فاکتور علاوه بر این که بر کیفیت سیمان تولید شده تاثیری ندارد به توضیحاتی درباره فواید این سیاست پرداخت و توضیح داد: با کاهش کلینکر فاکتور، علاوه بر این سوخت کمتری مصرف می شود، تولید گازهای گلخانه ای نیز کاهش می یابد. علاوه بر این قیمت تمام شده تولید سیمان نیز کاهش می یابد و بهینه سازی چرخه تولید انجام می شود.

وی با اشاره به این که پروژه های بزرگی اکنون در دست اجرا است و تعداد قابل توجهی از آن ها تا کنون اجرایی شده است، تصریح کرد: حدود ۴۷ پروژه در مجموع تعریف شده بود که از این تعداد ۳۱ پروژه تایید شد. تا پایان سال گذشته ۱۲ مورد به اتمام رسید که مجموع ارزش ریالی آن ها بالغ بر ۷۹ میلیارد تومان بود و مهمترین آن شامل تعویض رینگ و بدنه کوره خط یک سیمان آبیک به ارزش ۵۰ میلیارد تومان می شود. علاوه بر این تعداد ۷ پروژه تا پایان خردادماه به اتمام رسید.

تامین برق در دستور کار سیتا

جمارانیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی های هلدینگ برای تامین بخشی از انرژی الکتریکی کارخانه های سیمانی شستا توضیح داد: برای تامین برق سه سیاست در نظر گرفته شده و در حال اجرا است. در گام نخست برای تولید برق حرارتی از گازهای گرم دپارتمان پخت اقداماتی انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد نتایج برخی از آن ها باشیم. علاوه بر این در نظر داریم با راه اندازی ژنراتورهای گازسوز در محل کارخانه ها با هدف تامین برق شبکه سراسری در زمان عادی مصرف و استفاده از برق در زمان پیک مصرف به تامین حدودا ۷ مگاوات برق بپردازیم. همچنین با توجه به گستردگی شرکت های سیمانی تابعه مطالعات تولید انرژی های خورشیدی و تجدیدپذیر با توجه به شرایط اقلیم آغاز شده و این موضوع نیز در دستور کار قراردارد.

به گفته جمارانیان رویکرد مدیریت فنی در دوره اخیر از تعمیرات محور به نگه داری محور تغییر کرد و این موضوع منجر شد، برنامه های فنی گروه اثربخشی بیشتری داشته باشند.

جمارانیان همچنین خبر از امضای تفاهمنامه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر داد و در این باره گفت: در راستای برون سپاری برخی فعالیت ها و بهبود نتایج سیاست های فنی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهمنامه ای به امضا رسیده که بر اساس آن بهینه سازی و بهسازی فرآیند تولید از طرف متخصصان این دانشگاه انجام خواهد شد.